Sustenabilitatea și transferabilitatea Programului național de educație „Abilitarea tinerilor în domeniul inovației sociale și antreprenoriatului social”
21 noiembrie 2024
Ieri, 20 noiembrie 2024, în cadrul proiectului „Creștem generația de Inovatori Sociali - InnoSchool Next în Moldova”, finanțat de Agenția Națională pentru Dezvoltarea Activității de Tineret prin Programul anual de Granturi pentru Organizațiile de Tineret 2024, am organizat o sesiune dedicată prezentării rezultatelor, lecțiile învățate din pilotarea acestui program inovator.
Ce am realizat?
- Elevii și profesorii din cele 16 instituții participante au descoperit noi modalități de învățare bazate pe antreprenoriat și inovație socială.
- Am colectat perspective de la tinerii și stakeholderii implicați, oferind direcții clare pentru viitor.
- Au fost analizate provocările și oportunitățile pentru integrarea acestui model educațional în sistemul național de învățământ.
Am discutat despre posibilitățile de asigurare a sustenabilității și transferabilității Programului național de educație „Abilitarea tinerilor în domeniul inovației sociale și antreprenoriatului social” în instituțiile de învățământ profesional tehnic din Republica Moldova
La întâlnire au participat și Alexandru Petrov, director al Agenției Naționale pentru Tineret, precum și Silviu Gîncu, șef al Direcției Învățământ Profesional Tehnic, Ministerul Educației și Cercetării.
Alexandru Petrov a apreciat programul și a subliniat că ar trebui replicat în cadrul Consiliilor Elevilor, având un fir comun cu obiectivele acestora. De asemenea, el a invitat autorii programului la discuții pentru a explora modalități de extindere a acestuia.
Silviu Gîncu a evidențiat importanța integrării programului în oferta educațională a instituțiilor de învățământ profesional tehnic, pentru a consolida competențele sociale și de antreprenoriat ale elevilor.
Datorită faptului că Inovația socială este una dintre prioritățile incluse pe agenda Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova, având rolul de a pregăti tinerii pentru a răspunde provocărilor sociale actuale prin soluții inovative și antreprenorială, în perioada 2025-2026, propunem:
Recomandări adresate Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova:
1. Introducerea inovației sociale și antreprenoriatului social în curricula învățământului profesional tehnic, ca materie obligatorie sau opțională.
2. Susținerea cursurilor de specializare pentru facilitatori, recunoscute oficial, și consolidarea unei Comunități Naționale de Facilitatori pentru schimb de experiențe.
3. Organizarea anuală în școli pentru promovarea conceptului prin ateliere, vizite la afaceri sociale și sesiuni cu antreprenori sociali.
4. Încurajarea parteneriatelor între școli, Centrele de Tineret, ONG-uri și afaceri sociale pentru învățare practică.
5. Implementarea unui mecanism de feedback continuu pentru ajustarea programului.
6. Organizarea unui eveniment anual pentru prezentarea inițiativelor dezvoltate de tineri.
7. Revizuirea platformei InnoSchool pentru alinierea la realitățile locale.
8. Acordarea de fonduri pentru proiectele elevilor prin programe de granturi.
Recomandări pentru administrațiile instituțiilor de învățământ profesional tehnic:
1. Oferirea de ore opționale sau cercuri extrașcolare axate pe inovație socială.
2. Facilitarea participării profesorilor la cursuri și Comunitatea Națională de Facilitatori.
3. Organizarea „Săptămânii Inovației Sociale” pentru a conecta elevii cu antreprenori locali.
4. Susținerea dezvoltării planurilor de afaceri sociale prin utilizarea metodologiilor moderne.
5. Încurajarea participarea elevilor la Conferința Națională de Inovație Socială pentru prezentarea inițiativelor dezvoltate de aceștia.
6. Promovarea orelor opționale pentru a atrage elevii spre educația inovativă.
Programul național de educație (formal sau non-formal) „Abilitarea tinerilor în domeniul inovației sociale și antreprenoriatului social”, testat în instituțiile de învățământ profesional tehnic din Republica Moldova, a demonstrat că o abordare practică, interactivă și colaborativă este bine primită de elevi, stimulând interesul acestora și formarea unei gândiri antreprenoriale orientate spre impact social.
Profesori bine pregătiți și certificați în aplicarea metodelor de facilitare a învățării despre antreprenoriatul social și inovația socială joacă un rol crucial în facilitarea învățării despre antreprenoriatul social prin metode educaționale experiențiale.
Mulțumim tuturor celor implicați pentru dedicare! Împreună pregătim tinerii pentru un viitor plin de inovații sociale.
Proiectul este implementat de Asociația Obștească „FĂCLIA” cu sprijinul Agenției Naționale pentru Tineret, în cadrul Programului anual de Granturi pentru Organizațiile de Tineret 2024.
#InnoSchoolNext #EducațieInovativă #TineriInovatori #AntreprenoriatSocial #FacemEducațiaMaiBună